September 20, 2010

Secebis pandangan untuk kita fikirkan...

Ketika browsing forum jutawan emas saya terlihat info dari Ust Rafidi yang ditulis pada Feb 23, 2009 berkaitan pandangan Tun Dr Mahathir tentang wang kertas...

Tun Dr Mahathir Mohamad has called for a ban on the manipulation of “money to make money” to help resolve the global financial crisis.

Apa yg saya faham maksud Tun ialah penyalahgunaan fungsi wang sebagai alat tukar cthnya : Jika kamu memberi pinjaman 100K & kamu mengenakan interest 5% atau 5k , itu adalah riba. Wang sepatut hanya berfungsi sebagai medium of exchange, pengukur antara satu barang ke satu barang yang lain. Sesuai dgn kata ibn Khaldun , Allah swt memilih emas dan perak untuk jadi kayu pengukur benda lain.

Wang kertas yang dicetak US cthnya hanyalah sekeping kertas yg dicetak diberi nilai pdnya, tanpa ada backup. Kertas kosong semata – mata. Dengan Us dollar mereka membeli minyak dan komiditi lain serta memerangi umat Islam.

The former Prime Minister said the main problem was that banks were empowered to create money out of thin air and lend money which they did not have.
Sistem Perbankan sekarang adalah satu penipuan. Mereka sebenarnya tak ada wang. Tetapi mereka dibenarkan untuk memberi pinjaman lebih dari deposit yg ada. Dalam kes di Malaysia nisbah rizab deposit ialah 1:49, jika dalam simpanan deposit bank ada 1 juta , bank boleh memberi pinjaman sehingga 49 juta. Dari mana wang itu datang, atas angin , sebenarnya tak ada. Selagi wang deposit 1 juta tidak dikeluarkan serentak.

Bank akan selamat, tetapi jika berlaku Bank run, pendeposit mengeluarkan wang serentak, bank tersebut akan collapse. Keuntungan bank adalah dari interest.

Isu yg dikentengahkan disini.
1. Rizab berkanun / fractional reserve banking
2. wang kertas/elektonik/cek/smart kad tanpa backup apa pun.
3. Interest/keuntungan bank (Istilah bank Islam)

Ketiga – tiga ini jelas menjadi punca krisis kewangan global kerana ia jelas riba termasuk Islamic Banking. Alternertifnya, marilah kita balik kepada Islam yang telah mensyariat dinar & dirham sebagai matawang dalam menghidupkan ekonomi sebenar (real economy) dan bukan finansial ekonomi berasaskan wang fiat.

No comments:

Post a Comment

dinar

dinar